ElohoCo_ny
Sök
Stäng denna sökruta.

Gurkburk

TAKTISKT NYHETSBREV PÅ TEMAT ”DIGITAL ORDNING & REDA”

De vanligaste säljtrattarna och framgångsrika kundresor

Kundresan startar med att det säger “klick”.

Varje dag peppras vi människor med tusentals intryck och varumärken från alla möjliga håll. Vi exponerar oss för internetannonser, nyhetsrapporter, TV-reklam, radio, konversationer med familj och vänner och inte minst produktupplevelser. Alla dessa ackumulerade intryck blir avgörande när det kommer till övervägandena huruvida vi ska köpa eller inte. Mycket av exponeringen vi utsätts för verkar vara bortkastad. Det alla annonsörer vill uppnå är att mottagaren plötsligt följer impulsen att klicka på något. Då har hon valt att hoppa på kundresan och annonsören har nu möjlighet att nå det slutliga målet med ombordstigning, nämligen att konvertera henne till en betalande kund.

1 klick och 1000 som kör förbi .

Vägen innan kundresan är ett intressant virrvarr av säljfunnels. Alla mer eller mindre individuellt modifierade efter syfte och mål.
TIPS: När du skapar en digital säljfunnel ska du se till att ha en tydlig bild av vad som är målet för just din tratt.

Webb, Google Ads, Facebook, Nyhetsbrev… allt hänger ihop

För att skapa en kundresa krävs en säljfunnel. Och för att skapa en säljfunnel behövs antagligen flera kanaler. Det räcker oftast inte med att bara skapa en Facebook-sida. Eller att sätta upp en webbplats. Synergierna som uppstår mellan kanalerna är ofta ett måste för att få den påverkan som gör att vi når våra mål.
TIPS: När du skapar din säljfunnel behöver du välja ut vilka kanaler (steg) du ska använda för att skapa mest intresse och kortast väg i mål.

Här är en av de vanligaste säljfunnlarna:

I ovanstående exempel börjar tratten med ett Facebookinlägg som med fördel kan sponsras för att få bredare räckvidd. Syftet med inlägget är att du ska locka läsaren till att utföra en “action”. I det här fallet kan vi säga att vi erbjuder något de gärna skulle vilja ha – i utbyte mot deras e-postadress. Kunskap är en bra gåva 😉. De kan också få valet att rätt och slätt registrera sig för ditt nyhetsbrev, tyvärr är det bara framgångsrikt i ytterst få fall. Heter du Leif Mannerström och erbjuder veckans gratis tips i köket kanske folk klickar. För oss andra kommer det bli den tråkigaste kampanjen ever.

Hursomhelst. När de laddar hem sin gåva startar en mejlsekvens där första mejlet är ett välkomstmejl. Sedan följer ett pärlband av mejl som portioneras ut med lagom intervall och handlar om det som du vet mottagaren är intresserad av. Till slut händer det. De konverterar. Ett gott exempel är företaget som annonserade för 3500 kr på Facebook och lyckades samla in 600 e-postadresser. Hälften vore good enough! 

Vissa säger att Content är King. Vi säger att Research is King.

Du kan inte skapa content som appellerar till den potentiella kunden om du inte vet något om henne. Gör hemläxan enligt följande TIPS:

1. Förstå din kund.
2. Ställ tydliga förväntningar.
3. Visa värde.
4. Håll konstant kommunikation.
5. Skapa kundcentrerade mål.
6. Försök att imponera.
7. Mät din framgång.

Vill du ta upp tråden och knyta ihop något tillsammans med oss?

I så fall kan du boka ett telefonmöte längst ner på sidan så bjuder vi på lite fler tips & idéer kring just ditt behov.

Eloh&Co arbetar med strategisk marknadsföring och nästan allt vi gör har direkt anknytning till en eller flera digitala kanaler som är livsavgörande för de små och medelstora företag som är våra kunder. 

Vi erbjuder tjänster för att utveckla affärer, verksamheter och genomföra kampanjer för produkter och tjänster i digitala kanaler.

Hinner du inte med att vara närvarande på sociala medier? Ligger du efter med uppdateringar på din webbplats och har drabbats av idétorka i produktionen av nyhetsbrev till dina kunder? Då är du målgrupp för vår tjänst Digital Ordning&Reda. 

Och du är inte ensam. Fler och fler av våra kunder efterfrågar hjälp med den här typen av tjänster. Därför har vi utvecklat en paketlösning som innebär hjälp med att få ordning på hela kedjan i ”att finnas på internet”. Webbstrategi, hands-on insatser, trafikanalys, målgruppsanalys, innehåll, kampanjidé och statistik på hur allt går. Vi använder oss av ett webbaserat verktyg där alla dina aktiviteter i sociala kanaler, nyhetsbrev och statistik presenteras lättöverskådligt. Det du själv gör och det vi hjälper dig med finns samlat på ett ställe, både historiskt och det som är schemalagt på framtiden.  

Du väljer själv hur mycket du vill överlåta på oss samtidigt som du arbetar på i den takt som passar dig. Ju mer vi gör tillsammans desto större chans har vi att lyckas med dina uppsatta affärsmål. Samt inte minst – dina användares mål.  

Då tycker vi att du ska boka ett telefonmöte med någon av oss på Eloh&Co. 🥒