Idag vill vi ägna några minuter åt att prata (skriva) om något avgörande som kommer att påverka din annonsering på Google – Google Consent Mode v2. Om du ännu inte har stött på denna nyhet, är denna information särskilt för dig. Målet är att ge dig en överskådlig uppfattning om hur det kommer att påverka din annonsering på Google.
Vad är Google Consent Mode v2?
Google Consent Mode v2 är Googles sätt att följa de ökade kraven på användarintegritet. Bakgrunden till detta är Digital Markets Act, en EU-lagstiftning som inför ett antal krav på Google och andra stora bolag. Det ger användare mer kontroll över sin dataskyddsinställning och implementation görs med din CMP (Consent Management Platform).
Varför är detta viktigt att implementera Consent Mode v2?
För att sätta det i perspektiv – utan Consent Mode v2 kommer ingen data om nya EES-användare att samlas in av plattformar som Google Ads och GA4 i samband med annonsering efter den 6 mars 2024.
Tekniska förändringar och samtyckes parametrar
För att fortsätta använda funktionerna för mätning, analys, annonsanpassning och remarketing behöver du skaffa samtycke från användare och dela dessa samtyckessignaler med Google.
För att hjälpa dig få detaljerad samtycke från användarna har Google uppdaterat sitt API för samtyckesläge med två nya parametrar:
ad_user_data för användardata i annonseringssyfte och
ad_personalization för anpassade annonser och remarketing.
Användarens samtycke styr vilken data som Google får ta del av
Det är användarens interaktion på din webbplats och deras val från din cookie banner som bestämmer vilken information som skickas till Google.
Om du skickar över data från din webbplats till Googles tjänster idag behöver din CMP bli uppdaterad till Consent Mode v2 och du följer deras guide för implementering (implementeringen är olika beroende på vilken leverantör du använder).
Men jag har redan en cookie banner och använder samtyckesläget.
Om du inte använder anpassade annonser som remarketing behöver du inte göra något.
Om du däremot använder anpassade annonser, se till att din Consent Management Plattform är uppdaterad till den senaste versionen av samtyckesläget eller om du hanterar din egen banner bör du implementera v2 av samtyckesläget.
Vad händer om du inte uppdaterar till Consent Mode v2?
Om du inte uppdaterar till Consent Mode v2 kommer det leda till dataförlust, vilket till största mån kommer påverka dina strategiska beslut. Du kommer heller inte kunna använda remarketing (annonsering till tidigare besökare med riktade annonser för ökad engagemang).
Det kommer troligen ha en stor påverkan på din annonsoptimering och annonsbudgivning på grund av den minskade dataförlusten. Och Google algoritmer kan få det svårare att göra rätt budgivningsstrategi för annonsen, speciellt när du använder dig av Maximera konverteringar som strategi på din kampanj.
Konvertering kan vara, boka möte, köp, leads. I princip det du tycker ger värde till ditt företag.
Vår rekommendation, lös Consent Mode v2 för att inte kasta mycket av dina annonspengar i sjön. Vet du inte vart du ska börja, eller inte har tid – kontakta oss så hjälper vi dig med att göra dig Consent Mode v2 READY!
Hoppas detta ger dig en lite klarare bild av Google Consent Mode v2!