ElohoCo_ny

Gurkburk

TAKTISKT NYHETSBREV PÅ TEMAT ”DIGITAL ORDNING & REDA”

Tre sätt att nå potentiella kunder eller “leads”

Vilken är nyckeln till tillväxt på lång och kort sikt? Är det kvantitet eller kvalitet i marknadsföringen som fungerar bäst? Varför du ska placerar dig själv i expertkommentator-båset.

Välkommen till Gurkburk mars 🥒  Nu ska vi prata om fiske. Kundfiske.

Att nå nya kunder är ingen lätt uppgift. Särskilt i en digital värld som blir mer mättad för varje dag. Ibland kan det verka väldigt svårt eller omöjligt på en marknad som är enorm och ständigt förändras.

Om du vill lära dig hur du når potentiella kunder utan att använda gamla metoder som “cold calling” så läs vidare, för i den här texten kommer vi att förklara tre sätt att nå potentiella kunder online.

1. Vad är leads och hur fungerar det hela?

Oroa dig inte om du inte vet, det är lätt att lära sig.

Lead generation är en term för en strategi som används inom digital marknadsföring och genom vilken man kan nå potentiella kunder.

Det fungerar ungefär så här: 

Först behöver du få trafik till din webbplats eller dina sociala nätverk. Det finns otaliga sätt att göra detta på, antingen organiskt (genom handpåläggning och arbetstid) eller genom att betala för Google-annonser.

Därefter behöver du övertyga dina besökare att lämna någon slags kontaktuppgift till dig, vare sig det är ett telefonnummer eller en e-postadress. Då kan du kontakta dem och de kan bli dina kunder.

Vad vi tror att du behöver göra är att fokusera på en högkvalitativ marknadsföringskampanj som kanske endast ger dig 100 leads, men förvandlar 40 av dem till kunder.

I översättning betyder det att du behöver fokusera på kvaliteten på dina leads, eftersom det är det enda sättet du når ett stort antal kunder.

🥒  Nedan är tre strategier för att uppnå detta:

1. Erbjud en provversion eller en gratis nedladdning

Även om en person har besökt din webbplats, betyder det inte att den kommer att bli din kund. Ett av de bästa sätten att “starta er relation” är att ge besökaren en provversion av produkten eller att erbjuda en gratis nedladdning.

Provversion 

I fallet med att ge en provversion av produkten ger du den potentiella kunden möjlighet att använda din produkt gratis under några dagar, vilket även ger dig möjlighet att lära känna kunden ännu bättre, allt i utbyte mot kontaktuppgifter.

Med hjälp av detta får du:

🥒  Kunden använder sig av, och lär sig om, produkten

🥒  Du skapar en relation mellan dig och kunden

🥒  Kunden kan förstå alla fördelar med produkten

Här är ett exempel på hur Avast gjorde detta: 

Gratis nedladdning

I versionen där du ger en gratis nedladdning kan du visa besökaren din expertis inom området och på så sätt skapa en ännu bättre koppling till besökaren. De bästa exemplen på detta är digitala guider som du ger i utbyte mot kontaktuppgifter.

Besökaren får då gratis information, skapar en koppling med dig och “känner sig skyldig” för att du hjälpt honom på något sätt och löst ett visst problem.

Du kan dela med dig av din kunskap gratis och på så sätt kan du nå värdefulla följare och betalande kunder.

2. Håll ett gratis utbildningswebinarium

Detta är ytterligare ett sätt där du kan visa din kunskap och din expertis inom ett visst område. Detta gäller både B2B och B2C.

Om du till exempel säljer programvara till mindre företag kan du vara värd för en produktdemo.

Om du är en B2C som säljer kosmetika kan du leda en workshop om hur man bäst använder dina produkter.

Naturligtvis behöver du i båda fallen få någon kontaktuppgift från deltagarna, som du kan ha till ditt förfogande senare.

Du bör också använda effektiva CTA:er för att uppmuntra människor att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller följa dina sociala mediekanaler samtidigt. Ett webbinarium är ett utmärkt tillfälle att introducera människor till din produkt och ditt varumärke, så ta chansen.

3. Samarbeta med influencers

Influencers, eller inflytelserika personer, använder sin kunskap och popularitet för att övertyga (eller påverka) sina följare att använda vissa produkter. Till exempel kan influencers uppmuntra människor att:

🥒  prova ett nytt klädmärke

🥒   ladda ner en app

🥒  köpa en prenumerationsbox

Inom B2C-sfären arbetar influencers ofta på sociala medieplattformar. Inom B2B-marknadsföring kan inflytelserika personer vara bland annat teknikexperter, analytiker och branschledare.

Oavsett om du arbetar med B2C- eller B2B-marknadsföring har influencers sin plats och du kan använda dem för att generera potentiella kunder.

Sätt först upp ett mål för vad du vill uppnå, oavsett om det är att marknadsföra en viss produkt eller locka folk att ladda ner din programvara. Att bestämma vilken åtgärd du vill att folk ska vidta hjälper dig att identifiera vem som räknas som “potentiell” för dina syften.

Hitta sedan en influencer att samarbeta med. För B2C-marknadsföring kan du titta på sociala nätverk eller marknadsföringsbyråer för inflytelserika personer. För B2B-marknadsföring kan du presentera din produkt för experter och se om de vill granska den eller prata med dig om den.

Se till att mäta framgången för din kampanj och överväg att etablera ett regelbundet partnerskap om denna strategi fungerar bra för dig.

Slutsats

Att generera potentiella kunder är i grund och botten en enorm komponent för att få ditt företag att växa på kort och lång sikt. Med det i åtanke vill du fortfarande fokusera mer på kvaliteten på dina potentiella kunder, snarare än kvantiteten. Trots allt är hela poängen med att generera potentiella kunder att hitta nya kunder och utveckla ditt varumärke, så du vill lägga din energi på de mest lovande prospekten.

För att vara tydlig behöver du inte begränsa dig till de tre alternativen ovan. Det finns ett enormt utbud av strategier för att hitta och vårda potentiella kunder, och de som fungerar för ditt företag beror på din målgrupp och dina kommersiella mål.

Vill du ta upp tråden och knyta ihop något tillsammans med oss?

I så fall kan du boka ett telefonmöte längst ner på sidan så bjuder vi på lite fler tips & idéer kring just ditt behov.

Eloh&Co arbetar med strategisk marknadsföring och nästan allt vi gör har direkt anknytning till en eller flera digitala kanaler som är livsavgörande för de små och medelstora företag som är våra kunder. 

Vi erbjuder tjänster för att utveckla affärer, verksamheter och genomföra kampanjer för produkter och tjänster i digitala kanaler.

Hinner du inte med att vara närvarande på sociala medier? Ligger du efter med uppdateringar på din webbplats och har drabbats av idétorka i produktionen av nyhetsbrev till dina kunder? Då är du målgrupp för vår tjänst Digital Ordning&Reda. 

Och du är inte ensam. Fler och fler av våra kunder efterfrågar hjälp med den här typen av tjänster. Därför har vi utvecklat en paketlösning som innebär hjälp med att få ordning på hela kedjan i ”att finnas på internet”. Webbstrategi, hands-on insatser, trafikanalys, målgruppsanalys, innehåll, kampanjidé och statistik på hur allt går. Vi använder oss av ett webbaserat verktyg där alla dina aktiviteter i sociala kanaler, nyhetsbrev och statistik presenteras lättöverskådligt. Det du själv gör och det vi hjälper dig med finns samlat på ett ställe, både historiskt och det som är schemalagt på framtiden.  

Du väljer själv hur mycket du vill överlåta på oss samtidigt som du arbetar på i den takt som passar dig. Ju mer vi gör tillsammans desto större chans har vi att lyckas med dina uppsatta affärsmål. Samt inte minst – dina användares mål.  

Då tycker vi att du ska boka ett telefonmöte med någon av oss på Eloh&Co. 🥒

Välkommen att ringa