Hur du får 1 600% i avkastning på ett sponsrat meddelande på LinkedIn. Och varför du inte ska prata om dig själv.
Eller försöka kränga på Facebook.
Här är Gurkburk april
Om du precis som vi är företagare så tar vi för givet att du känner till LinkedIn. Det är där man gör business, eller hur! Och till skillnad från på Facebook (och andra sociala medier) är vi i business mode när vi rör oss på LinkedIn. Här söker vi jobb, uppdrag eller försöker knyta till oss nya kontakter för att expandera våra digitala nätverk och skapa fler affärer.
I förra månades gurkburk pratade vi om Google-annonsering men hur djuplodande kunskap har du egentligen om LinkedIn? Det har blivit dags att skriva några rader om LinkedIn nu när det är vår i luften och företagen har lagt i en högre växel.
Med tanke på att vi fortfarande befinner oss i pandemins spår så kan vi utesluta gammalt hederligt nätverkande på seminarier och liknande platser. För att tillfredsställa det sociala behovet är det istället många som vänder sig till alternativen, nämligen digitala, sociala kanaler.
Facebook lockar mycket folk och en stor skara av dem är så klart potentiella köpare av allsköns produkter och tjänster. För den som vill erbjuder Facebook annonseringsmöjligheter till en relativt låg kostnad, fast med det låga priset följer en långdragen process där du som annonserar måste värma upp dina leads flera gånger om innan det ens är dags att prata affärer. För prata affärer DET gör man ju inte på Facebook – där ska man kolla på roliga videos och gilla kusinens bilder på husrenovering efter en hård dag på jobbet.
Work from home with kids children. Father working on laptop in bedroom with child daughter on his back. Funny candid family moment. New normal during coronavirus self-isolation quarantine.
Men det finns faktiskt ett ställe på nätet där dina kunder lever på arbetsdagarna och det är på LinkedIn! Här går man in på plattformen med inställningen att skapa och underhålla sitt nätverk för att dels utbyta tjänster, dels efterlysa tjänster. Här är det alltså ingen tabu att köra raka rör och prata affärer nästan på första touchen.
Det många företagare gör är att dra fördel av nätverket och för hand skapa kontakt med presumtiva kunder. Kanske är det VD:n på ett företag du har haft ögonen på länge du vill komma i kontakt med – att direkt komma i kontakt med beslutsfattare på ett företag samtidigt som de är i “affärsläge” till skillnad från soffläge på Facebook kan tyckas vara för bra för att vara sant. Men det är faktiskt fullt möjligt på LinkedIn.
“Jodå, jag känner till det här med LinkedIn men det är alldeles för dyrt för mig”
Tyvärr så har annonsering på LinkedIn länge haft ett ökänt rykte om sig om att vara dyrt. Vilket stämmer, men bara delvis. Ett klick på LinkedIn kan kosta uppemot 1000 kronor – i särskilda fall du vill nå ut till absoluta toppen i företagsledningen. Jämför vi det med bland annat Facebook så kan det låta självklart att vi väljer det senare.
Det du ska ha i åtanke är att på LinkedIn kan du specificera nästan exakt vilka du vill nå med din annons. Och eftersom LinkedIn uppmanar alla att hålla en uppdaterad arbetsprofil så är det som att välja och vraka bland ett hav av hundratusentals uppdaterade CV:n.
Nå ut till kalla leads med hjälp av sponsrade meddelanden
Nu när vi har bestämt oss för att investera i en annonskampanj där business sker, så ska vi titta vidare på vilken sorts kampanj vi väljer. Upplägget för annonsering på LinkedIn är av naturliga skäl likt det på till exempel Facebook (Ads Manager) så att det blir enkelt för dig eller din ad manager att sätta sig in i byggandet av kampanjen.
I normala fall så vill man börja med typen av kampanj “medvetenhet” för att sedan sålla bort de som inte alls är intresserade av ditt erbjudande. Och därefter skapa nästa kampanj som riktar sig mot de som visat någon form av intresse för ditt erbjudande, dvs din annons, genom en retargeting. Ungefär som man gör på Facebook.
Så här sätter du upp en ny kampanj för konverteringar
Vi ska alltså i denna guide sätta upp en kampanj med målet att nå ut direkt till beslutsfattare genom så kallade sponsrade meddelanden.
Den största fördelen med sponsrade meddelanden är att de når direkt till personens inkorg och inte skiljer sig så mycket från andra meddelanden. Det gör att ögat “luras” varpå fingret automatiskt klickar – jämför detta med en traditionell annons i flödet som de flesta ändå scrollar förbi.
I steg ett när vi sätter upp kampanjen så väljer vi alltså målet “Leadgenerering”. I detta exempel så hjälper vi en plattform för digitalt lärande att nå ut till en definierad målgrupp av cirka 5200 nyckelpersoner inom utbildningsföretag där målet är att samla leads.
När vi har definierat vår målgrupp och känner oss nöjda med det – går vi vidare till val av annonsformat och väljer här “Meddelandeannons”.
So far so good. Föreställ dig kraften i att nå ut direkt till var och en av dessa beslutfattares inkorg på LinkedIn. Vi kan med stor säkerhet veta att de kommer att åtminstone klicka sig in på meddelandet vi skickar. Men här blir saker och ting lite knepiga.
I det här sista steget så måste vi tänka oss noga när det kommer till hur meddelandet ska utformas. Och LinkedIn ger dig också en del dynamiska etiketter du kan använda dig av för att göra meddelandet personligt.
Du kan till exempel skriva följande text i meddelandet:
Hej, {{NAME}}!
Hoppas allt är bra med dig! Jag såg att du jobbar på {{COMPANY}} och tror att du skulle vara intresserad av att ta en titt på vår utbildningstjänst som skulle kunna hjälpa ditt företag med att skala upp verksamheten digitalt.
När ovan skickas som sponsrat meddelande av LinkedIn så ersätts {{NAME}} till mottagarens namn. Vilket direkt skapar en personlig touch på hur du når ut till dina leads.
Tips på hur du skriver ett säljande meddelande!
1. Det allra viktigaste är att hålla språket vardagligt och att vara kortfattad. Ingen kommer orka läsa ett sponsrat meddelande som är spaltmeter långt.
2. Det är också viktigt att tänka på att vara rakt på sak med ditt erbjudande och hur det ska ge kunden värde. Slösa alltså inte ord på att skriva att din tjänst eller produkt är bäst i världen. Eller ännu värre, prata om dig själv. Här ska du väcka intresse, och det gör du genom att försöka få kunden att identifiera en lösning på ett problem hen har – direkt i ditt meddelande.
Målet med den här annonstypen är att få mottagaren att svara med sina kontaktuppgifter. Det magiska med LinkedIn är att formuläret som visas upp i meddelandeannonsen har sina fält förifyllda med namn och mailadress. Detta minskar friktion hos din mottagare och gör det enklare att få in fler leads.
Nu har du enkelt fått in ett (nästan) halvvarmt lead som du kan ta vidare kontakt med och som förhoppningsvis leder till en affär.
Sponsrade meddelanden vs massutskick av mail till kalla leads
Ett återkommande argument emot sponsrade meddelanden på LinkedIn är att det är “billigare” att skapa en maillista för målgruppen och skicka “gratis” mail med hjälp av till exempel Mailchimp.
En mailkampanj kan visserligen vara mer kostnadseffektiv men det innebär också en hel del arbete med att själv sätta ihop maillistan. För att sedan bara slås av den bistra verkligheten att du visst inte är ensam om att skicka kalla mail. Du får vara glad om öppningsgraden på dina skickade mail når 5-10%.
Sponsrade meddelande på LinkedIn kan å andra sidan ses som en språngbräda till en första kontakt där du själv styr vilka ska få se ditt meddelande. Och som vi nämnde innan, är det lätt att anpassa meddelandet med hjälp av dynamiska etiketter och specificera målgruppen så detaljerat som du själv vill.
Vad blir min ROAS med sponsrade meddelande på LinkedIn?
Return On Ad Spend, oftast förkortat till ROAS bland ad managers, är en viktig KPI att titta på när man annonserar på LinkedIn och andra plattformar. Du sätter själv en budget för dina sponsrade meddelanden på LinkedIn. Din avkastning per spenderad krona kommer dock – precis som med allt annat – vara helt beroende av hur många av de du försöker nå ut till leder till en affär.
Och vägen från sponsrat meddelande till affär är väldigt lång och kantad av flera hinder och många faktorer som spelar in från början till slut. Det vill säga att din ROAS kan bli allt från negativ till tre-eller fyrsiffriga procent.
Om vi tittar på bilden ovan så har vi satt en budget på max 60 öre per skickat meddelande och är därmed villiga att spendera upp till 3 100 kronor inklusive moms för att nå ut till ungefär 5 000 beslutsfattare som jobbar med utbildning i Sverige.
Ponera att av dessa 5 000 mottagare endast 250 är villiga att skicka iväg kontaktformuläret vilket ger oss både deras kontaktuppgifter men också en indikation på om att personen nu är i första fasen av att bli en presumtiv kund för vår tjänst.
Om vi räknar pessimistiskt att endast 10 av dessa 250 leder till en affär där var och en bidrar till vårt kassaflöde med 5 000 kronor i omsättning så har vi alltså gjort en avkastning på våra 3 000 investerade kronor på drygt 1 600%.
Den här artikeln är skapad av Merkur Hoxha och Erica Loh. Hoppas att du tyckte det var lite nytt och intressant. Lycka till med dina sponsrade meddelanden och tack för att du har läst.
Vill du ta upp tråden och knyta ihop något tillsammans med oss?
I så fall kan du boka ett telefonmöte längst ner på sidan så bjuder vi på lite fler tips & idéer kring just ditt behov.
Eloh&Co arbetar med strategisk marknadsföring och nästan allt vi gör har direkt anknytning till en eller flera digitala kanaler som är livsavgörande för de små och medelstora företag som är våra kunder.
Vi erbjuder tjänster för att utveckla affärer, verksamheter och genomföra kampanjer för produkter och tjänster i digitala kanaler.
Hinner du inte med att vara närvarande på sociala medier? Ligger du efter med uppdateringar på din webbplats och har drabbats av idétorka i produktionen av nyhetsbrev till dina kunder? Då är du målgrupp för vår tjänst Digital Ordning&Reda.
Och du är inte ensam. Fler och fler av våra kunder efterfrågar hjälp med den här typen av tjänster. Därför har vi utvecklat en paketlösning som innebär hjälp med att få ordning på hela kedjan i ”att finnas på internet”. Webbstrategi, hands-on insatser, trafikanalys, målgruppsanalys, innehåll, kampanjidé och statistik på hur allt går. Vi använder oss av ett webbaserat verktyg där alla dina aktiviteter i sociala kanaler, nyhetsbrev och statistik presenteras lättöverskådligt. Det du själv gör och det vi hjälper dig med finns samlat på ett ställe, både historiskt och det som är schemalagt på framtiden.
Du väljer själv hur mycket du vill överlåta på oss samtidigt som du arbetar på i den takt som passar dig. Ju mer vi gör tillsammans desto större chans har vi att lyckas med dina uppsatta affärsmål. Samt inte minst – dina användares mål.