ElohoCo_ny
Sök
Stäng denna sökruta.

Gurkburk

TAKTISKT NYHETSBREV PÅ TEMAT ”DIGITAL ORDNING & REDA”

Tips till dig som anlitar hjälp med Google Ads

1. Ha klart för dig vad det är du vill uppnå med annonseringen på Google

Ja, det kanske är lättare sagt än gjort när man tittar närmare. För att veta vad du vill uppnå krävs det grundläggande kunskap i hur du kan organisera kontot på Google och hur budgivningen fungerar. Du behöver också koll på hur du hittar bra sökord och hur du skapar och optimerar (får ut mesta möjliga) av dina Google-annonser. Konkurrensen på dina sökord påverkar hur stor din optimala annonsbudget behöver vara.

För att ge din leverantör bästa möjliga förutsättningar för att kunna bli en top noch partner in crime kan du förbereda svar på frågor som;

🥒  vilken målgrupp har ni?
🥒  var, rent geografiskt, finns er målgrupp?
🥒  vilken marknad finns ni på?
🥒  vilka sökord är strategiskt viktiga för er och överensstämmer de i så fall med vad ni tror att era kunder söker på?
🥒  har ni konkurrenter som troligen annonserar på samma sökord? Vilka är konkurrenterna?

 

2. Skaffa dig kännedom om processen

Oavsett vem du väljer att arbeta tillsammans med så ser resan fram till uppstart, dvs där leverantören gör setupen i Google, ungefär likadan ut. Tiden för setup kan variera något beroende på hur komplicerad handlingsplanen visar sig bli. Antalet nyckelord, målgrupper, geografiska avgränsningar för dina annonser och vilka annonsformer du väljer påverkar också tiden det tar att göra en bra setup. Har du bestämt dig för att själv vara aktiv i arbetet med din Google-annonsering och vill lära dig att delvis sköta kontot själv är det oftast inga problem. Det är viktig att du och din leverantör snackar ihop er och avgränsar det du vill/kan/hinner göra själv och det som leverantören ska göra.

TIPS! Be din leverantör lära dig.

Vid en setup är det viktigt att organisera kontot effektivt. Se till att skapa väldigt specifika annonsgrupper. En annonsgrupp bör ha sökord som är nära besläktade med varandra och som är relevanta för en idé som skiljer sig från de idéer som du inriktar dig på i andra annonsgrupper. Var specifik och detaljerad, så blir annonserna relevantare. Relevans leder oftast till annonser av högre kvalitet som ger bättre resultat i annonsauktionen (och fler konverteringar, som prenumeration på nyhetsbrev, samtal eller försäljning).  

TIPS! Låt någon som har stor erfarenhet göra setupen på ditt konto. Det kommer att löna sig i det löpande arbetet med annonseringen. Det är svårt och onödigt att i efterhand behöva gå in och bygga om och skapa nya strukturer.

 

3. Skaffa dig kunskap om hur Google fungerar och varför en proffsig leverantör är så himla intresserad av din hemsida

I handlingsplanen för din Google-annonsering definieras det bl a huruvida ditt erbjudande är av varumärkesbyggande glöm-inte-oss karaktär (kännedom) eller om det rör sig om sälj-här-och-nu (övertyga/konvertera) annonsering. I handlingsplanen kommer din leverantör bl a att ta upp:
🥒  Relevans
🥒   Budgivningsstrategi
🥒   Sökordsstrategi
🥒   Annonsstrategi

Här beskriver  vad det betyder:

1) Relevans “Högre ranking ger dig lägre bensinpris”
Tänk dig att bensinen är slut och du måste tanka. Du kör till macken och fyller på bensin för 900 kronor och kör därifrån. När bensinpriset sen går upp tänker du väl inte “-Det spelar ingen roll för mig om bensinen går upp, jag tankar alltid för 900 kronor.” 

Men så resonerar faktiskt många när det kommer till Google-annonsering 😮. Räckvidden för en dagsbudget styrs nämligen inte bara av hur dina annonser är inställda och optimerade. Dagsbudgetens räckvidd styrs också av Googles ranking av din RELEVANS. Du får höga poäng på relevans av Google om de ser att orden du använder i annonsen stämmer överens med orden/innehållet på din hemsida. Och högre ranking ger dig ett lägre bensinpris -så att säga. Med hög ranking når du alltså fler för samma peng.

Om du har en annons för sökordet ”Köpa Äpplen” och målsidan för din annons handlar om att köpa päron kommer relevansen inte att vara speciellt hög och det blir dyrt att annonsera. 

Ett företag som har 1/10 i relevans spenderar 10 gånger mer per klick jämfört med någon som har 10/10 i relevans.

2) Budgivning
Med automatisk budgivning använder Google Ads-systemet data för att optimera budgivningen automatiskt. Du kontrollerar dina totala utgifter via din budget. Du behöver inte ange någon högsta gräns för ditt bud med automatisk budgivning, eftersom du styr dina utgifter med din budget. Kampanjens genomsnittliga dagsbudget begränsar dina totala utgifter.

Med manuell budgivning kan du hantera dina högsta CPC-bud själv. Du kan ange olika bud för varje annonsgrupp i din kampanj eller för enskilda sökord eller placeringar. Om du märker att vissa sökord eller placeringar är mer lönsamma än andra kan du använda manuell budgivning för att flytta över en större del av annonsbudgeten till de sökorden eller placeringarna.

Lathund över förkortningar:

     

      • CPA – Cost Per Action – Kostnad per åtgärd/handling

      • CPC – Cost Per Click – Kostnad per klick

      • CPL – Cost Per Lead – Kostnad per kundämne

      • CTR – Click Through Rate – Klickfrekvens, andel klick jämfört med visningar

    3) Sökord

    När du matchar sökord väljer du mellan

    a) Bred matchning
    b) Modifierad med bred matchning
    c) Frasmatch
    d) Exakt matchning

    Varje matchningstyp måste testas för att se vad som fungerar bäst för dina kampanjer. Prova att kombinera olika matchningstyper i dina kampanjer och analysera data tills du är säker på relevansen och kvaliteten på din sökordstrafik. Håll ett öga på hur nära dina söktermer är dina sökord. Utnyttja din söktermsrapport för att få både positiva och negativa sökordsidéer.

    Det är minst lika viktigt att välja vad man inte ska inrikta sig på som vad man faktiskt ska. Negativa sökord används för att förhindra att dina annonser visas som svar på irrelevanta sökfrågor och i slutändan hjälper till att minska onödiga annonsutgifter, vilket maximerar din avkastning på investeringen. Precis som med vanliga sökord finns det olika negativa sökordsmatchningstyper:

    a) Negativ bred matchning
    b) Negativ frasmatch
    c) Negativ exakt matchning

    4) Annonser

    Varje annonsgrupp bör innehålla minst tre annonser av hög kvalitet. På så vis kan systemet optimera dina resultat, och du kan hålla koll på dina resultat och ta reda på vilket budskap som din målgrupp är mest intresserad av. Försök att föreställa dig vad din kund söker efter om du vill skapa framgångsrika annonser

    Vid en perfekt annonsupplevelser har din textannons en direkt koppling till det som kunden vill köpa. Någon söker “blommor online” och ser denna annonsen. Hen klickar på annonser och hamnar direkt på floristwebbplatsen där hen slutför sin beställning. Om Interflora skulle ha annonserat en butik i Halmstad, skulle annonsen inte matcha sökfrasen och kunden skulle förmodligen inte klicka vidare.

    Den här artikeln är skriven av Heidi Sairanen (Google Ads-strateg) och Erica Loh. Hoppas att ni har fått lite mer kött på benen och tack för att ni har läst 💚.

    Vill du ta upp tråden och knyta ihop något tillsammans med oss?

    I så fall kan du boka ett telefonmöte längst ner på sidan så bjuder vi på lite fler tips & idéer kring just ditt behov.

    Eloh&Co arbetar med strategisk marknadsföring och nästan allt vi gör har direkt anknytning till en eller flera digitala kanaler som är livsavgörande för de små och medelstora företag som är våra kunder. 

    Vi erbjuder tjänster för att utveckla affärer, verksamheter och genomföra kampanjer för produkter och tjänster i digitala kanaler.

    Hinner du inte med att vara närvarande på sociala medier? Ligger du efter med uppdateringar på din webbplats och har drabbats av idétorka i produktionen av nyhetsbrev till dina kunder? Då är du målgrupp för vår tjänst Digital Ordning&Reda. 

    Och du är inte ensam. Fler och fler av våra kunder efterfrågar hjälp med den här typen av tjänster. Därför har vi utvecklat en paketlösning som innebär hjälp med att få ordning på hela kedjan i ”att finnas på internet”. Webbstrategi, hands-on insatser, trafikanalys, målgruppsanalys, innehåll, kampanjidé och statistik på hur allt går. Vi använder oss av ett webbaserat verktyg där alla dina aktiviteter i sociala kanaler, nyhetsbrev och statistik presenteras lättöverskådligt. Det du själv gör och det vi hjälper dig med finns samlat på ett ställe, både historiskt och det som är schemalagt på framtiden.  

    Du väljer själv hur mycket du vill överlåta på oss samtidigt som du arbetar på i den takt som passar dig. Ju mer vi gör tillsammans desto större chans har vi att lyckas med dina uppsatta affärsmål. Samt inte minst – dina användares mål.  

    Då tycker vi att du ska boka ett telefonmöte med någon av oss på Eloh&Co. 🥒